We naderen het einde van een dynamisch kwartaal. We hebben onlangs veel van jullie ontmoet tijdens ons netwerkevenement, dat een groot succes was met bijna 200 bezoekers. Jullie aanwezigheid en actieve deelname hebben bijgedragen aan het succes van dit evenement. We zien jullie graag weer in maart tijdens de Toeristische Aftrap.
Daarnaast was het inspirerend om samen met de Prachtstadclub Noordwest Ziekenhuisgroep, AZ en HVC te bezoeken. Deze ervaringen hebben niet alleen onze horizon verbreed, maar ook onze betrokkenheid bij de gemeenschap versterkt.
Onze afdeling Data begint ook lekker op stoom te komen. De eerste stappen zijn gezet en we verwachten op korte termijn de eerste resultaten te kunnen delen. Binnenkort meer nieuws over de toekomstige plannen.
Tenslotte, met de feestdagen voor de deur, wil ik jullie namens het hele team fijne kerstdagen wensen en het allerbeste voor het nieuwe jaar.
Met vriendelijke groet, Ger Welbers Directeur Hart van Noord-Holland regio- en stadsmarketing
|
|
|
|
|
|
Bijna 200 stakeholders waren aanwezig in Podium Victorie bij ons Marketingupdate & netwerkevent met als thema Artificial Intelligence (AI). Directeur Ger Welbers trapte af met Burgemeester Anja Schouten. Daarna was het de beurt aan de studenten van Hogeschool Inholland Alkmaar Lesley van den Broek en Etienne Boots. Zij vertelden over hun ervaringen met AI en de mogelijkheden hiervan voor het onderwijs en ondernemers. Daarna volgde een mind-blowing presentatie van Alexander Klöpping over Artificial Intelligence (AI). Wat een inzichten en mogelijkheden! Van je mailverkeer persoonlijk laten afwikkelen door AI tot content creatie en personaliseren van video's. De tip die hij het publiek meegaf: ga het vooral proberen!
|
|
|
|
|
|
|
Even voorstellen: Lisanne Schmidt |
Sinds 1 november is Lisanne Schmidt het nieuwe aanspreekpunt voor de AlkmaarPas bij Alkmaar Marketing. Deze functie is haar op het lijf geschreven, want als inwoonster van de binnenstad zet zij zich graag in voor de inwoners en ondernemers van haar geliefde stad!
Wil jij meer informatie ontvangen over de AlkmaarPas of ben je benieuwd wat de AlkmaarPas voor jouw bedrijf/organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Lisanne via lisanne@alkmaarmarketing.nl
|
|
|
|
|
|
|
De Warme Wintermaanden campagne is een overkoepelende campagne, in samenwerking met Alkmaars Bolwerk en evenementen-organisatoren, waarin we bewoners en bezoekers stimuleren Alkmaar deze winter te bezoeken. Want tijdens de Warme Wintermaanden is het éxtra gezellig in de stad! Dit doen we o.a. met een online campagne, citydressing, busreclame, print, een speciale Warme Wintermaanden flyer én wandeling langs diverse foto hotspots. Ook tellen we dit jaar weer samen met de Alkmaarse bewoners en ondernemers af tot kerst met de online adventskalender .
|
|
|
|
|
|
|
Afgelopen maanden hebben we gericht campagne gevoerd om meerdaagse bezoekers en regiobewoners te verleiden Alkmaar te ontdekken dit najaar. Met als doel het verlengen van het seizoen, hebben we nationale én Vlaamse potentiële bezoekers kennis laten maken met onze historische stad en de prachtige omgeving. Naast een online campagne, hebben we mooie samenwerkingen gehad met Saar, Columbus Travel, In Eigen Land magazine en het Vlaamse Plusmagazine. Ook hebben we een selecte groep van getalenteerde reisbloggers en influencers uitgenodigd om dit najaar de charme en schoonheid van Alkmaar te ontdekken en ervaren. Zij werden, dankzij de enthousiaste medewerking van meerdere Alkmaarse ondernemers, meegenomen op een reis langs de mooiste plekjes van de stad.
|
|
|
|
|
Campagnes Castricum Marketing |
Van september t/m november liep onze najaarscampagne voor de gemeente Castricum. Samen met onze partner Reclame aan de Kust, verleidde we de nationale bezoeker en regiobewoner een bezoek te brengen aan de gemeente Castricum. Met o.a. een online campagne, winactie en influencermarketing stimuleerden we de bezoeker ook in het najaar een (meerdaags) bezoek te plannen aan één van de dorpen en te genieten van gastronomie, cultuurhistorie en natuur in een duurzame omgeving.
Van december ’23 t/m februari ’24 zetten we in op “ Koop lokaal ”. We richten ons in deze campagne op de bewoners van de gemeente Castricum en sporen hen aan lokaal te kopen. Dit doen we met en voor de ondernemers, met o.a. een online campagne en print, om zo de lokale economie te stimuleren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op 22 en 23 november bracht een delegatie van zo'n 40 ondernemers en bestuurders van Texel een bezoek aan onze regio. Doel was de ondernemers kennis te laten maken met interessante concepten en projecten op het gebied van toerisme, cultuur, horeca, retail en dienstverlening. Er werd onder andere een bezoek gebracht aan Museum Kranenburg, Brouwerij Egmond, de Kennemerduincampings en als afsluiter een tour door het stadion van AZ.
|
|
|
|
|
Den Helder & Helder Licht |
Op 9 november bezochten we met een deel van onze organisatie Citymarketing Den Helder. Tijdens een presentatie deelden zij inzichten over het positioneren en vermarkten van Den Helder. Daarna kregen we een inspirerende rondleiding door de binnenstad en Rijkswerf Willemsoord. Waarna een wandeling volgde langs de route van het Lichtfestival Helder Licht. Een zeer inspirerende en waardevolle dag.
|
|
|
|
|
|
Prachtstadclub bezocht Noord-West Ziekenhuis, AZ & HVC |
De PrachtstadClub, onder leiding van burgemeester Anja M.C.G. Schouten, is onlangs op bezoek geweest bij NoordWest Ziekenhuisgroep, AZ Alkmaar en HVC. Drie mooie organisaties, waar we in Alkmaar trots op zijn en tevens lid van onze Prachtstadclub. NW Ziekenhuisgroep nam ons mee in de nieuwbouwplannen en presenteerden hun filosofie over de compleet vegetarische keuken. Deze hebben we allemaal mogen proeven tijdens een zeer smaakvolle proeverij.
Bij AZ kregen we een blik achter de schermen van het betaald voetbal, met een inspirerend verhaal van Frank Jonker (campagne manager) en Michael Koster (commercieel directeur). Met als mooie afsluiter de Europese wedstrijd tegen Zrinkjski (gewonnen!).
|
|
|
|
Het bezoek aan HVC, het Alkmaarse bedrijf dat voor 51 gemeenten en 8 waterschappen het duurzaam energie- en afvalbedrijf is, gaf stof tot nadenken. Na een expeditie door het bedrijf waarin we meegenomen werden in het verhaal van klimaatverandering, duurzaamheid, circulaire economie en ons consumptiegedrag, kregen we een informatieve presentatie van Gertjan de Waard MBA (directeur Inzameling). Inspirerend om te zien hoe HVC op innovatieve wijze bijdraagt aan de reductie van broeikasgasemissie, door bijvoorbeeld het afvangen van CO2 en te hergebruiken.
Dank NW Ziekenhuisgroep, AZ Alkmaar en HVC voor de inspirerende bezoeken!
|
|
|
|
|
|
|
In oktober is er een nieuwsbrief verstuurd naar de evenementenorganisatoren.
Hierin hebben we organisatoren geïnformeerd over het aanmelden van evenementen voor de evenementenlijst 2024. Deze ligt nu bij de Veiligheidsregio en wordt naar verwachting eind december gepubliceerd.
UITagenda campagne Met de UITagenda campagne zijn er in totaal ruim 150.000(regio)bewoners bereikt, waarvan meer dan 11% doorgeklikt hebben naar de online UITagenda van Alkmaar Prachtstad.
Statiegeldbekers Tijdens Alkmaar Ontzet is er een pilot geweest met statiegeldbekers. De uitkomst was zeer positief en momenteel zijn er gesprekken gaan met horeca en organisatoren voor het gebruik van hardcups op Koningsnacht/dag
|
|
|
|
|
De verkoop van de AlkmaarPas 2024 is gestart. Zowel online als bij verschillende verkooppunten, zoals de Alkmaar Store (VVV), de bibliotheek en Primera is de AlkmaarPas te koop voor slechts €15. Op de pas staan meerdere vertrouwde vouchers, zoals toegangstickets voor Vue en het Filmhuis. Maar we hebben ook nieuwe acties, zoals een gratis warme drank naar keuze bij Kaldi Alkmaar en een ticket om te kunnen schaatsen op het Waagplein. Daarnaast heb je het gehele jaar gratis toegang tot Stedelijk Museum Alkmaar!
Onze ambitie voor 2024 is om het aanbod te verruimen, de zichtbaarheid te vergroten en de verkoop een boost te geven. We gaan ook de digitale transformatie verder doorvoeren Hoe dit er precies uit gaat zien? Dat wordt vervolgd!
|
|
|
|
|
|
Om de verkoop van de AlkmaarPas te stimuleren, stigmatisering te voorkomen en de bekendheid van de AlkmaarPas te vergroten voeren we vanaf november 2023 t/m februari 2024 campagne. Zodat zoveel mogelijk bewoners en regiobewoners de stad gaan ontdekken en alles uit Alkmaar halen.
Voor de AlkmaarPas campagne zetten we o.a. social media in, citydressing, nieuwsbrieven, print en PR, en wordt er half december huis-aan-huis een flyer verspreid. De doelstellingen voor 2024 zijn ambitieus; toename van 15% verkochte passen. Daarom zullen we begin 2024 ook aan de slag gaan met materialen voor verkooppunten en aanbieders.
|
|
|
|
|
|
|
Last minute kerstpakket of cadeau |
Nog geen kerstpakket of -cadeau in huis? Verwen je medewerkers of familieleden met een uniek kerstpakket of geschenk. Laat bijvoorbeeld een pakket vol bijzondere streekproducten samenstellen bij de Alkmaar Store en steun lokale ondernemers. Liever iets anders? Denk dan eens aan een AlkmaarPas of VVV Cadeaukaart. Interesse? Neem dan contact op met Miranda Tonkes.
|
|
|
|
|
|
|
Adverteren in de Alkmaar Store |
Wist je dat je sinds kort kunt adverteren op de schermen in de Alkmaar Store? Hiermee bereikt je boodschap eenvoudig de bezoekers van de Alkmaar Store. Op jaarbasis zijn dit er meer dan 300.000. Naast de grote schermen binnen hebben we ook een mobiel stoepbord. Deze staat bij de ingang van de Alkmaar Store en bereikt alle passanten. Meer informatie? Neem dan contact op met Miranda Tonkes .
|
|
|
|
|
|
|
|