We hebben een druk eerste kwartaal achter de rug, vol energieke bijeenkomsten zoals de eerste kaasmarkt, diverse prachtpartner bijeenkomsten en relatie evenementen. Verder hebben we enkele talentvolle nieuwe medewerkers mogen verwelkomen!
Daarnaast zijn we een waardevolle data-samenwerking gestart met Alkmaars Bolwerk en Ondernemend Alkmaar, waarmee we het komende kwartaal mooie stappen gaan zetten. Ook worden binnenkort onze nieuwe marketingplannen voor Castricum en Bergen gelanceerd én bevinden we ons midden in 'Het Verhaal van Alkmaar'-traject.
Dank voor jullie steun en samenwerking en ik wens jullie een goed tweede kwartaal.
Met vriendelijke groet, Ger Welbers Directeur Hart van Noord-Holland regio- en stadsmarketing
|
|
|
|
|
|
Maandag 11 maart was het tijd voor de Toeristische Aftrap. Een inspirerende middag met diverse sprekers zoals gedeputeerde Esther Rommel en directeur NBTC Jos Vranken die ingingen op belangrijke thema's en trends binnen de sector Recreatie en Toerisme, zoals het gebruik van data, de weg naar duurzaam toerisme en het belang van een goede onderlinge samenwerking op zowel lokaal, regionaal als landelijk niveau om het maximale te halen uit onze mooie stad én regio. Bekijk onze presentatie.
|
|
|
|
|
|
Front Office Medewerkersdag |
Donderdag 21 maart vond de jaarlijkse Front Office Medewerkersdag plaats, georganiseerd in samenwerking met Regio Alkmaar. Front office medewerkers uit de gastvrijheidssector verkenden samen met ons de veelzijdige regio en haar verborgen schatten.
De dag bood een unieke kans voor medewerkers om hun kennis te verrijken en ervaringen te delen.
|
|
|
|
|
Opening Kaasmarkt seizoen |
Met de grootste en oudste kaasmarkt van Nederland openden we het Nederlandse kaasmarktseizoen in Alkmaar. Deze werd vrijdag 29 maart onder toeziend oog van vele bezoekers en pers (onder andere live uitzending de hele ochtend bij Goedemorgen Nederland), geopend door belluider Hamza Othman, acteur en geboren en getogen Alkmaarder. Het seizoen kan beginnen!
|
|
|
|
|
|
|
|
Maak kennis met: Britt Timmer |
Vanaf januari is Britt Timmer ons team komen versterken als Junior Marketeer. Ze gaat zich bezig houden met de marketing en communicatie voor gemeente Bergen. We zijn blij met haar komst en wensen haar veel succes!
Kennismaken? Britt is bereikbaar op britt.timmer@alkmaarmarketing.nl.
|
|
|
|
|
Maak kennis met: Nicky Tan |
Vanaf 4 maart verwelkomen wij ook Nicky Tan in ons team. Nicky is onze nieuwe Senior Marketeer. Hij gaat aan de slag met de marketing- communicatiestrategie voor (regio) Alkmaar en zal zich richten op de campagnes die we voeren.
Kennismaken? Neem dan contact op: Nicky@alkmaarmarketing.nl
|
|
|
|
|
|
|
Met ondernemers, onderwijsinstellingen, culturele sector en bewoners uit de gemeente Alkmaar zijn we begonnen met het herijken van het Verhaal van Alkmaar. Door alle ontwikkelingen in Alkmaar is het Merkpaspoort uit 2016 toe aan een update. Gezamenlijk werken we toe naar een herijkte merkstrategie waarmee Alkmaar op de kaart gezet kan worden. Deze merkstrategie betekent dat we keuzes moeten maken. Een richting kiezen die ‘spot on’ is voor de doelgroepen en het gebied en onderscheidend is ten opzichte van de concurrenten. Een goede positionering is nodig voor de kernboodschap voor Alkmaar, de communicatie door alle betrokkenen en als afwegingskader voor de verdere invulling van de stad. De verwachting is dat op 1 juli het Verhaal van Alkmaar wordt gelanceerd. We houden je op de hoogte!
|
|
|
|
|
Marketing plannen 2024 & jaaroverzichten 2023 |
|
|
|
|
|
Hoe data ons vooruit helpt |
De relevantie van data kan niet genoeg worden benadrukt. Data - mits voorzien van de juiste context en op de juiste manier geïnterpreteerd - leidt namelijk tot inzichten die ons helpen om nog effectiever te werk te gaan.
Met behulp van de datatool Argaleo brengen we steeds meer informatie in kaart die ons helpt aan deze inzichten.
Bekijk via onderstaande links interessante factsheets met relevante data voor bedrijven in Alkmaar en het Toerisme in Alkmaar. Lees meer in onze kennisbank Onderzoek & Statistiek
|
|
|
|
|
|
|
Terugblik op de afgelopen campagnes |
Er zijn in samenwerking met Alkmaars Bolwerk en de evenementenorganisatoren weer diverse campagnes succesvol afgerond, zoals de Najaarscampagne, Warme Wintermaanden campagne en de 450 jaar Alkmaar Ontzet campagne.
Met bijzonder resultaat:
We hebben voor Alkmaar Ontzet 450 jaar bijvoorbeeld een bereik gerealiseerd van maar liefst 21 miljoen. Daarnaast hebben we maar liefst twee(!) nominaties in de wacht gesleept tijdens de Nationale Evenementenprijzen, namelijk voor de Event Imact Award en Evenementenstad van het jaar. Een mooie bevestiging dat we samen op de goede weg zitten om Alkmaar nóg beter op de kaart te zetten!
Bekijk de samenvattingen van alle campagnes hier.
|
|
|
|
|
|
|
Een inkijkje in de voorjaarscampagnes |
De diverse voorjaarscampagnes zijn ondertussen alweer in volle gang. De voorjaarscampagne richt zich op zowel regionale bewoners als op potentiële nationale en internationale bezoekers waarin de highlights van Alkmaar worden uitgelicht. Denk bijvoorbeeld aan onze leuke winkels, historische monumenten, gezellige horeca en de mooie natuur.
Daarnaast loopt er een aparte campagne, gericht op bezoeken voor onze kaasmarkt.
|
|
|
|
|
Van september t/m november liep onze najaarscampagne voor de gemeente Castricum. Samen met onze partner Reclame aan de Kust, verleiden we de nationale bezoeker en regiobewoner een bezoek te brengen aan de gemeente Castricum.
Van december ’23 t/m februari ’24 zetten we in op “ Koop lokaal ”. We richtten ons in deze campagne op de bewoners van de gemeente Castricum en sporen hen aan lokaal te kopen. Dit doen we met en voor de ondernemers, met o.a. een online campagne en print, om zo de lokale economie te stimuleren.
Inmiddels is ook de voorjaarscampagne gestart met o.a. de nieuwe promotiefilm voor Castricum. In de campagne ligt de nadruk op de UITagenda van Castricum met als centrale boodschap: Bij ons kan je alle kanten op!
|
|
|
|
|
|
De afgelopen periode zijn de nieuwe plattegronden van Egmond en Schoorl afgerond in samenwerking met de BiZ. Inmiddels liggen deze alweer een tijdje klaar op diverse plekken om de bezoekerservaring nóg beter te maken.
Daarnaast wordt de UITagenda op de websites van Bergen, Egmond en Schoorl continu up-to-date gehouden met alle actuele evenementen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het afgelopen kwartaal zijn er een aantal mooie prachtstadclub bijeenkomsten georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwjaarsborrel bij Golfbaan Sluispolder, de presentatie van Hart van Noord-Holland in het Kaasmuseum of de rondleiding met sneak preview én presentatie in de Grote Kerk.
Burgemeester Anja Schouten liet tijdens de nieuwjaarsborrel haar enthousiasme over het afgelopen jaar al blijken en gaf aan uit te kijken naar het nieuwe jaar!
|
|
|
|
|
|
Adverteren in de Alkmaar Store |
Wist je dat je sinds kort kunt adverteren op de schermen in de Alkmaar Store? Hiermee bereikt je boodschap eenvoudig de bezoekers van de Alkmaar Store. Op jaarbasis zijn dit er meer dan 300.000.
Naast de grote schermen binnen hebben we ook een mobiel stoepbord. Deze staat bij de ingang van de Alkmaar Store en bereikt alle passanten.
Meer informatie? Neem dan contact op met Miranda Tonkes.
|
|
|
|
|
|
|
Een duurzame Koningsdag met het Hardcup-systeem |
Vanaf 1 januari 2024 is er een nieuwe landelijke regelgeving voor het gebruik van wegwerpbekers: een circulair systeem is nu verplicht voor alle horeca tijdens evenementen. Om de duurzaamheid te bevorderen implementeren we - na een succesvolle pilot afgelopen jaar- voor het eerst het Hardcup-systeem tijdens Koningsdag.
|
|
|
|
|
|