Met veel plezier presenteren wij de nieuwste editie van onze nieuwsbrief, waarin we terugblikken op een succesvol en inspirerend derde kwartaal voor de regio Alkmaar.
De afgelopen maanden hebben we samen met onze partners hard gewerkt aan het versterken van de regio als een regio vol aantrekkelijke cultuur en levendigheid. Van bruisende evenementen en toeristische hoogtepunten tot nieuwe samenwerkingen en innovatieve projecten – we hebben veel moois om op terug te kijken. Ook maken we belangrijke stappen waar het gaat om het meer inzicht krijgen in bezoekers en de bewegingen die zij door de regio maken. Het is ook vermeldenswaardig dat steeds meer buitenlandse journalisten de regio bezoeken om positieve reportages over Alkmaar en omgeving te maken.
In deze nieuwsbrief leest u meer over de hoogtepunten van het afgelopen kwartaal en hoe onze gezamenlijke inspanningen bijdragen aan de verdere groei en ontwikkeling van Alkmaar en de regio. We bedanken u voor uw voortdurende inzet en betrokkenheid en kijken uit naar wat we in de komende periode samen kunnen bereiken.
Met vriendelijke groet, Ger Welbers Directeur Hart van Noord-Holland regio- en stadsmarketing
|
|
|
|
|
|
Duitse & Vlaamse persreis |
Van 19 tot en met 22 september verwelkomden we een groep invloedrijke Duitse journalisten en bloggers voor een speciale persreis naar onze stad. Dit initiatief had als doel Alkmaar het hele jaar door te positioneren als een aantrekkelijke bestemming voor Duitse bezoekers.
Het programma bood een gevarieerde kennismaking met onze rijke cultuur en historie, met onder andere een stadswandeling en een fietstocht door het Land van Leeghwater. Een hoogtepunt was het bezoek aan de iconische Alkmaarse kaasmarkt.
|
|
|
|
|
|
|
Noteer alvast maandag 25 november 2024 om 14:00 uur in je agenda voor ons Netwerkevent. Vorig jaar sprak Alexander Klöpping over AI, dit jaar staat het thema "Samen bouwen aan de stad/regio van de toekomst" centraal, met twee topsprekers die het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken zullen belichten.
Kun je niet wachten om je alvast aan te melden? Dat kan hieronder!
|
|
|
|
|
|
|
In september hebben we vier nieuwe collega's en twee stagiairs verwelkomd in ons team. Ellen Stegers is onze nieuwe Manager Onderzoek en Data, terwijl Melvis Nquiawoh ons ondersteunt als financieel administratief medewerker. Sabrina Commissaris versterkt ons als Administratief Medewerker bij AlkmaarPas en Noa van der Wel is aan de slag gegaan als Junior Marketeer. Ook zijn we blij met onze nieuwe stagiairs: Mees Leijen, die zich richt op Online Marketing en Jill Langelaan, die zich bezighoudt met Content & Social Media.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In Alkmaar Geteld en Verteld 2023 zien we dat (regio) Alkmaar zich blijft ontwikkelen als een toeristische bestemming. Dit jaar telden we bijna 1.800.000 overnachtingen, een groei van 6% ten opzichte van 2022. Daarnaast is de besteding per bezoek gestegen naar 73 euro, waarmee Alkmaar de op één na hoogste uitgave per bezoeker in Nederland heeft.
Download hier de Alkmaar Geteld en Verteld 2023. Voor vragen over onderzoek en data verwijzen we je graag naar Ellen Stegers: Ellen@hartvannoordholland.nl.
|
|
|
|
|
|
|
TERUGBLIK OP ONZE CAMPAGNES |
|
|
|
|
Tijdens de zomermaanden hebben we internationale kustbezoekers, van Noordwijk tot Den Helder, via een Engels- en Duitstalige geotargeting campagne uitgenodigd om Alkmaar te ontdekken. Of het nu ging om een dagje shoppen, een museumbezoek bij minder mooi weer, een evenement of een terrasje pakken – Alkmaar werd gepromoot als ideale aanvulling op hun kustbezoek.
|
|
|
|
|
|
Tijdens de zomermaanden was er weer genoeg te beleven in Alkmaar. Om (regio)bewoners te informeren en activeren, hebben we de meest complete UITagenda van de stad gepresenteerd. Met een gerichte campagne via social media, citydressing, een UITagenda-flyer en printadvertenties. In de regio hebben we meer dan 38.500 unieke (regio)bewoners bereikt. Dit leidde tot bijna 5.000 websitebezoeken aan de UITagenda.
|
|
|
|
|
|
|
AlkmaarPas zomervakantie campagne |
Tijdens de zomervakantieperiode liep de zomercampagne van de commerciële AlkmaarPas. Via een gerichte social media campagne onder bewoners werden unieke zomeraanbiedingen uitgelicht. Hiermee werd zowel awareness als traffic naar de website gecreëerd en werd de verkoop en het gebruik van de AlkmaarPas gestimuleerd.
|
|
|
|
|
|
AANKOMENDE EN LOPENDE CAMPAGNES |
|
|
|
Met de start van het najaar is ook onze najaarscampagne van start gegaan. Het doel? Het toeristisch seizoen verlengen door Nederlandse, Vlaamse en Duitse bezoekers te verleiden tot meerdaagse trips in september, oktober en november. Als onderdeel van deze campagne is de Duitse persreis georganiseerd (zie hierboven), zijn er artikelen verschenen in verschillende magazines en zetten we social media in om onze doelgroepen te inspireren Alkmaar te ontdekken.
|
|
|
|
|
|
|
In december gaat de regiocampagne Warme Wintermaanden weer van start. Met deze campagne nodigen we (regio)bewoners uit om Alkmaar in de winter te komen beleven, proeven en winkelen. Dit doen we onder andere via citydressing, social media en de Alkmaar Prachtstad nieuwsbrief. Na het succes van vorig jaar zetten we ook dit jaar weer een aantrekkelijke adventskalender op, met winacties in samenwerking met lokale ondernemers.
|
|
|
|
|
|
|
Najaarscampagne Castricum |
Deze maand starten we de najaarscampagne voor Castricum, gericht op het stimuleren van meerdaagse verblijven van nationale bezoekers in het laagseizoen. We nodigen hen uit om Castricum te ontdekken door ons op social media, in nieuwsbrieven, persberichten, via influencers en blogs te richten op de gastronomie, cultuurhistorie en natuur van Castricum.
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder het motto “Beleef de winter buiten in Duindorp Schoorl!” presenteren we in samenwerking met de BIZ Duindorp Schoorl een divers programma vol winterse activiteiten en evenementen. Hiermee willen we zowel (regio)bewoners als bezoekers aanmoedigen om Duindorp Schoorl ook in het laagseizoen te bezoeken, met als doel het bezoek over het hele jaar te spreiden en het seizoen te verlengen. Bekijk het op de speciale landingspagina.
|
|
|
|
|
|
|
Evenement in Alkmaar aanmelden voor kalender 2025 |
Om een goed overzicht te krijgen van het aantal evenementen in Alkmaar en de benodigde inzet van hulpdiensten, is het belangrijk om jouw evenement tijdig aan te melden voor de evenementenkalender van 2025.
Vergunningplichtige evenementen die in 2025 plaatsvinden, moeten vóór 24 oktober 2024 bij de Gemeente Alkmaar worden aangemeld. Dit kan via vergunningen@alkmaar.nl.
Meer details zijn te vinden in deze brief die naar de organisatoren is gestuurd. Daarnaast kun je hier een overzicht van alle rustweekenden in 2025 bekijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
Een vleugje Alkmaar in het kerstpakket met de AlkmaarPas! |
Kerst lijkt misschien nog ver weg, maar de feestelijke sfeer komt langzaam dichterbij. Hoe leuk zou het zijn om een stukje Alkmaar toe te voegen aan het kerstpakket van jouw medewerkers?
Voor maar € 15,- geef je collega's en medewerkers een geschenk dat blijft geven - de AlkmaarPas 2025!
Benieuwd? Neem een kijkje op www.alkmaarpas.nl ook kun je contact opnemen met Lisanne Schmidt 0621911901 of via lisanne@hartvannoordholland.nl.
|
|
|
|
|
|
Nieuwe schermen in de regio |
In het afgelopen seizoen hebben we schermen geplaatst op verschillende locaties in de regio, waaronder Alkmaar, Schoorl, Heiloo, De Rijp, Egmond aan Zee en Heerhugowaard. Deze schermen delen inspirerende, informatieve en gastvrije content, zodat we bezoekers ook op plekken waar we zelf niet fysiek aanwezig zijn, kunnen informeren. Interesse in een scherm op jouw locatie of wil je adverteren? Mail naar: miranda@hartvannoordholland.nl.
|
|
|
|
|
|
|
Op zoek naar een Alkmaars cadeau om je collega's of relaties mee te verrassen? In de Alkmaar Store/ VVV vind je verschillende pakketten in elke prijsklasse. Uiteraard kun je ook pakketten op maat laten samenstellen of deze combineren met een VVV Cadeaukaart of Alkmaarpas. Voor meer inspiratie, kijk op www.vvvwebshop.nl.
|
|
|
|
|
|
|