De zomer draait op volle toeren in onze regio. Met de toekenning van maar liefst vier toeristische Michelin-sterren aan Alkmaar is het Hart van Noord-Holland officieel op de kaart gezet als topbestemming. Nieuwe regioplattegronden, de splinternieuwe Ontdek Hart van Noord-Holland-vlag, bruisende evenementen en marketingcampagnes zorgen voor zichtbaarheid en levendigheid. Ook zijn er inspirerende samenwerkingen ontstaan en levert data-onderzoek waardevolle inzichten op. In deze nieuwsbrief lees je wat er speelt en wat eraan komt. |
|
|
|
|
|
Nieuwe plattegronden: haal ze nu op! |
Goed nieuws! Er zijn twee nieuwe plattegronden beschikbaar: één van de hele regio Hart van Noord-Holland en één van Alkmaar in de vernieuwde huisstijl. Deze handige kaarten geven bezoekers overzicht én inspiratie, perfect om uit te delen in jouw zaak of accommodatie. |
|
Hang de vlag uit voor Ontdek Hart van Noord-Holland |
Op Landgoed Willibrordus werd de eerste Ontdek Hart van Noord-Holland-vlag gehesen door bestuurlijk regiotrekker Roel Beems. Ben jij toeristisch ondernemer in regio Alkmaar? Laat zien dat je trots bent op onze regio! De vlag is gratis op te halen bij de Alkmaar Store (VVV). Kom langs of neem contact op. |
|
|
|
|
|
Position paper - Investeren in een sterk en bloeiend Alkmaar |
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen hebben wij een duidelijke oproep gedaan aan de politiek in Alkmaar: investeer structureel in citymarketing als strategisch instrument voor een sterk en toekomstbestendig Alkmaar. Citymarketing is geen luxe, maar een noodzakelijke investering in de toekomst. Samen met ondernemers, onderwijs, culturele en maatschappelijke organisaties werken we aan een gemeente die aantrekkelijk, leefbaar en economisch vitaal blijft. |
|
|
|
|
|
Evaluatie: dit waren de marketingcampagnes van afgelopen maanden |
Met campagnes voor het voorjaar in Alkmaar en Castricum, de kaasmarkt, winkelen en de UITagenda van Alkmaar hebben we bewoners én bezoekers actief geïnspireerd om eropuit te gaan. Zowel online als offline zijn duizenden mensen bereikt met aansprekende content, acties en evenementen. |
|
Terugblik: Zomerfeest in gastvrij Schoorl |
Zaterdag 12 juli rolden de ondernemers de groene loper uit. Het centrum werd een bruisende ontmoetingsplek met liveoptredens en culinaire verrassingen. Het feest was onderdeel van de Zomercampagne om het heropende centrum te promoten als warm en gastvrij duindorp. Naast het Zomerfeest zetten we breder in op zichtbaarheid met een billboard langs de N9, sandwichborden, lokale advertenties en een online campagne voor Schoorl. |
|
|
|
|
|
Deze zomer zetten we Alkmaar extra op de kaart met de citymarketingcampagne ‘Alkmaar. Dichterbij dan je denkt.’ Nu Amsterdam, door werkzaamheden, minder goed bereikbaar is, profileren we Alkmaar als aantrekkelijk, verrassend én goed bereikbaar dagje-uit-bestemming, met historie, cultuur, unieke winkels en de iconische Kaasmarkt.
De campagne is zichtbaar op online en outdoor hotspots en richt zich op bezoekers uit Noord-Holland en kustbezoekers. Samenwerking vindt plaats met Vereniging Alkmaars Bolwerk, het Binnenstadsmanagement en Gemeente Alkmaar. In het najaar volgt een vervolgcampagne gericht op het stimuleren van dagbezoek. |
|
|
|
|
|
DOSS Event Support nieuwe PrachtPartner |
Met trots verwelkomen we DOSS Event Support als nieuwe PrachtPartner binnen de Alkmaar PrachtstadClub. Als ervaren en creatieve eventorganisatie brengt DOSS evenementen tot leven. De samenwerking werd officieel bekrachtigd door oprichter Mirella Doss. Hun betrokkenheid sluit perfect aan bij onze gezamenlijke ambitie: een krachtige, levendige en toekomstgerichte regio. Welkom bij de club, DOSS Event Support! |
|
Save the date: Toekomstmakers Event |
Op dinsdag 25 november nodigen we je uit voor het Toekomstmakers event in TAQA Theater De Vest. Met inspirerende bijdragen van prof. dr. Erik Scherder en expert in generatieverschillen Iris Gundel. Een middag vol inspiratie en netwerk, speciaal voor ondernemers en partners uit de regio. Noteer de datum, uitnodiging volgt! |
|
|
|
|
|
Inspiratiereis Alkmaar meets Zwolle |
Terugblik van directeur Ger Welbers: "De jaarlijkse inspiratiereis van de Alkmaar PrachtstadClub voerde ons dit keer naar Zwolle. Voor het eerst reisden maar liefst drie burgemeesters mee: Anja Schouten (Alkmaar), Mascha ten Bruggencate (Heiloo) en Maarten Poorter (Dijk & Waard). We werden warm ontvangen door burgemeester Peter Snijders en kregen prikkelende inzichten van onder anderen Jacco Vonhof (MKB-Nederland) en oud-politicus Arie Slob (Regiodeal Zwolle). Zwolle presenteerde ambitieuze plannen voor de Spoorzone en de toekomst van wonen en werken. Daarnaast bezochten we Museum de Fundatie en de indrukwekkende Broerenkerk, nu een boekwinkel. Verrassend hoeveel raakvlakken onze regio’s hebben. We keerden huiswaarts vol frisse ideeën en nieuwe verbindingen." |
|
|
|
|
|
(Relatie)geschenk-tip: Koffietafelboek |
Het koffietafelboek ‘Hart van Noord-Holland’ is een prachtig vormgegeven ode aan onze veelzijdige regio. Het boek staat vol inspirerende verhalen en mooie foto’s: van de binnenstad van Alkmaar tot de kust, de polder en de karakteristieke dorpen. Perfect om cadeau te geven of om zelf van te genieten. Verkrijgbaar voor €29,95 bij o.a. de Alkmaar Store, VVV De Rijp, Verhalenkamer Willibrordus. |
|
Hart van Noord-Holland in het nieuws |
Onze regio krijgt volop media-aandacht: van een artikel over Alkmaar in Nouveau en een blog op Barts Boekje, tot de vier toeristische Michelinsterren in het Noordhollands Dagblad. Ook Schoorl en Hargen kregen mooie aandacht in Flow Magazine. En over de grens werd onze regio belicht in het Duitse magazine The Heritage Post. |
|
|
|
|
|
Vakantie in eigen land was deze zomer populair! |
De intentie om deze zomervakantie langer dan 14 dagen in eigen land te blijven, is verdubbeld – van 4% naar 8%. De Vakantie Sentiment Monitor (NBTC) biedt twee keer per jaar inzicht in de vakantie-intenties van Nederlanders en onze buurlanden. Ook wordt gekeken naar de invloed van actuele gebeurtenissen op het vakantiegedrag en -bestemmingen, zoals stijgende prijzen, onvoorspelbaar weer en geopolitieke ontwikkelingen. |
|
|
|
|
|
© Hart van Noord-Holland & partners |
|
|
|
|
|
|