In deze update lees je de belangrijkste highlights van de afgelopen periode en kijken we vooruit naar wat 2026 ons brengt. Van de aanstelling van onze nieuwe directeur-bestuurder en de introductie van de nieuwe stads- en regiopassen tot de rebranding van Castricum en diverse succesvolle marketingcampagnes. Samen bouwen we verder aan een sterke stad en regio. |
|
|
|
|
|
Per 1 januari 2026 start onze nieuwe directeur-bestuurder |
Melanie Goudsblom – van Lobberegt wordt de nieuwe directeur-bestuurder van Hart van Noord-Holland & partners. Zij brengt een brede strategische marketingachtergrond mee en kent de organisatie door en door. In het persbericht vertelt Melanie meer over haar ambities en de koers voor de komende jaren. |
|
Nieuwe stads- en regiopassen: brengen meedoen dichterbij |
Stel je een regio voor waar iedereen kan meedoen aan sport, cultuur, uitjes en dagelijkse activiteiten die nu soms buiten bereik liggen. Vanaf 5 januari 2026 komt dat dichterbij wanneer zes stads- en regiopassen gezamenlijk een nieuwe stap zetten in Alkmaar, Bergen, Castricum, Dijk en Waard, Heiloo en Uitgeest. Benieuwd wat dit betekent voor inwoners, ondernemers en partners? |
|
|
|
|
|
Lancering van het Verhaal van Alkmaar
|
In november lanceerden we het Verhaal van Alkmaar, het resultaat van een tweejarig traject waarin partners, ondernemers en bewoners samen werkten aan één verbindend stadsverhaal. Tijdens de bijeenkomst werd de identiteit van Alkmaar helder neergezet: authentiek, aantrekkelijk en ambitieus – de drie A’s die de kern vormen van Alkmaar.
Ook werd de nieuwe promotiefilm gepresenteerd: een verrassende en gevoelvolle verbeelding van de trots, verbondenheid en energie die Alkmaar zo uniek maken. Het volledige brandbook en de film zijn online beschikbaar voor iedereen die het verhaal wil gebruiken en uitdragen. |
|
|
|
|
|
Castricum krijgt een vernieuwde huisstijl
|
De gemeente Castricum is volop in ontwikkeling. Om bezoekers en bewoners beter te laten zien wat de gemeente uniek maakt, werken we aan de rebranding van 'Voor Liefhebbers' als recreatieve en toeristische profilering van de gemeente. Gemeente Castricum, Reclame aan de Kust en Hart van Noord-Holland & partners zetten samen met de lokale stakeholders grote stappen in dit traject. Betrokkenheid vanuit het netwerk draagt bij aan het realiseren van een sterke, herkenbare en breed gedragen huisstijl: een identiteit die aansluit bij bewoners, ondernemers en bezoekers, en die de veelzijdigheid van Castricum laat zien. De nieuwe huisstijl wordt begin 2026 gelanceerd. |
|
|
|
|
|
Evenementenorganisatoren in Alkmaar: Save the Date! |
Op donderdag 5 februari 2026 vindt in Theater De Vest de jaarlijkse bijeenkomst voor evenementenorganisatoren plaats. Een inspirerende avond waarin we vooruitkijken naar het nieuwe evenementenjaar en kennis delen over het organiseren van veilige, duurzame en toegankelijke evenementen in Alkmaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief van de Evenementendesk en ontvang in januari de officiële uitnodiging! |
|
Terugblik: Toekomstmakers Event 2025 |
In november vond het Toekomstmakers Event plaats, waar generatiekracht, samenwerking en vitaliteit centraal stonden. Iris Gündel en prof. dr. Erik Scherder inspireerden de aanwezigen met inzichten over hoe verschillende generaties elkaar versterken en hoe ‘moeite doen’ bijdraagt aan een vitaal brein en een toekomstbestendige organisatie. |
|
|
|
|
|
Impactvolle marketingcampagnes |
De afgelopen periode stond in het teken van diverse zichtbare en impactvolle campagnes. Van de Zomercampagne 'Alkmaar. Dichterbij dan je denkt' tot de 'Alkmaar Ontzet campagne'. Ook de nieuwe fietsenstalling op de Laat kreeg een eigen promotiecampagne. Daarnaast liepen dit najaar de Najaarscampagnes voor Alkmaar en Castricum, waarvan de resultaten later worden gedeeld. En op dit moment draaien ‘Prachtwinter in Alkmaar’ en de ‘AlkmaarPas-campagne’ volop. |
|
'Hart van Noord-Holland' in de media |
In het tv-programma Vuurtorenverhalen op Omroep MAX speelde de vuurtoren van Egmond aan Zee de hoofdrol, en het persbezoek van BartsBoekje (een van de grootste reis- en lifestyleplatforms van Nederland) zorgde voor mooie zichtbaarheid. Ook verscheen een artikel over Alkmaar in Zin Magazine en stonden we in de Frankfurter Allgemeine Zeitung, die Alkmaar omschreef als een van de mooiste plekjes in Europa. Tot slot trokken we landelijke aandacht met de campagne Alkmaar breekt de stilte. |
|
|
|
|
|
PrachtstadClub bijeenkomsten |
Bij de Rabobank gaven Ugur Pekdemir (Coöperatief Directeur Noord-Holland-Noord en Rabobank Alkmaar) en Esther Zijl (directeur ONHN) een helder beeld van de economische ontwikkelingen in Noord-Holland Noord: een regio met hoge brede welvaart, maar ook met uitdagingen en kansen voor groei.
In het Stadhuis van Alkmaar kregen de leden van de PrachtstadClub een update over de grootschalige gebiedsontwikkeling. Menno Cabooter (directeur grootschalige gebiedsontwikkeling) lichtte de nieuwste plannen, de subsidieaanvraag bij het Rijk en de aanwijzing van Alkmaar als ontwikkelgebied toe. |
|
|
|
|
|
Trendpublicatie 2026 | Reiziger zoekt rust, echtheid en verbinding |
NBTC presenteerde recentelijk de Trendpublicatie 2026. Hierin lezen we dat reizigers steeds vaker kiezen voor vertragen (Rest & Recover), herstellen (Bonding & Belonging) en offline (Digi Detox) zijn. Tegelijk groeit de behoefte aan verbinding en samenzijn – met elkaar, met de natuur en met de omgeving. De publicatie geeft concrete handvatten voor bestemmingen, beleidsmakers en ondernemers die hun aanbod willen afstemmen op het gedrag van de reiziger van morgen. |
|
Geef de smaak van Alkmaar cadeau met onze kerstpakketten |
Op zoek naar een origineel relatie- of kerstgeschenk? In de Alkmaar Store/ VVV vind je sfeervolle Alkmaarpakketten gevuld met lokale lekkernijen, unieke producten en het koffietafelboek 'Hart van Noord-Holland'.
Liever een pakket op maat? De medewerkers van de Alkmaar Store/ VVV denken graag met je mee en stellen met plezier een passend geschenk samen. |
|
|
|
|
|
© Hart van Noord-Holland & partners |
|
|
|
|
|
|